KONKURSY

Konkurs na KOMPLEKS EDUKACYJNy W PÓŁNOCNEJ CZĘŚCI GMINY KÓRNIK

1.Główna idea przewodnia projektowanego kompleksu to:


NAUKA I ZABAWA
Ilustracją plastyczną tej idei jest specjalnie zaprojektowane przez nas logo placówki.Jest to sześcienna kostka, podobna do tzw. kostki Rubika, która posiada 3 kolory: pomarańczowy, niebieski, czerwony- które mogą odpowiadać poszczególnym częściom kompleksu, jak szkoła, gimnazjum i przedszkole ze żłobkiem.Kostka ta jest symbolem zabawy, ale i myślenia: symbolizuje wszystko, czym powinna być dobrze rozumiana edukacja.Zaprojektowane logo może być wykorzystane jako znak graficzny, albo przestrzenny.W projekcie występuje ono jako rzeźba, na klombie przed głównym wejściem do obiektu.Wewnątrz budynku jako dekoracja ścienna holu głównego oraz w posadzce holu głównego .Motyw ten przewija się w formach architektonicznych całego kompleksu, w postaci „sześcianów rekreacji” na korytarzach, w postaci sześciennych modułów zabudowy przedszkola i żłobka, także kwadratowych przeszkleń hal sportowych oraz przede wszystkim w postaci sześciennej centralnej bryły wejścia głównego.Zmodyfikowana forma logo występuje na posadzce dziedzińca głównego szkoły, jako ogromna szachownica. Logo szkoły może być stosowane nie tylko w architekturze, ale we wszelkich plastycznych materiałach związanych z placówką, takich jak naszywki na strojach uczniów, na tarczach, papier firmowy szkoły itp.


2.Układ funkcjonalny


Sytuacja w terenie.
Całość kompleksu usytuowano zgodnie z odniesieniem do stron świata, gwarantującym najodpowiedniejsze oświetlenie pomieszczeń szkolnych. Jest to układ pasowy, segmentowy, z oświetleniem z kierunków Wschodu i Zachodu, co wyklucza nadmierne przegrzewanie się sal . Z kolei przedszkole i żłobek posiada ekspozycje południowo- zachodnią i południowo- wschodnią, gdyż małe dzieci maja większe zapotrzebowanie na bezpośrednie oświetlenie światłem słonecznym. Cały zespół funkcjonalnie ułożono taki sposób, że od strony miasta, od Północy znajduje się gimnazjum oraz duża hala sportowa, w centrum szkoła podstawowa , a od Południa, od strony osiedla domków jednorodzinnych przedszkole i żłobek. W ten sposób mamy z małymi dziećmi, mieszkające na osiedlu, będą miały najkrótszą drogę do przebycia, a zarazem przy zabudowie usytuowano funkcję najmniej uciążliwą akustycznie dla mieszkańców.Mniej więcej na środku pierzei, od ulicy Mieczewskiej, przewidziano zatokę dla szkolnego autobusu, bezpośrednio przed wejściem głównym.Od strony północnej usytuowano większość miejsc parkingowych, wraz z osobnym dojściem do kompleksu sportowego dużej hali, biorąc pod uwagę możliwość wynajmowania hali na zajęcia popołudniowe oraz ewentualność większych imprez sportowych.Od strony pól uprawnych, od Zachodu , usytuowano wszystkie boiska wraz z widownią, bieżnie i urządzenia sportowe, mały amfiteatr terenowy i tereny zielone, oraz place zabaw. Wszystkie boiska orientowano na linii Wschód- Zachód, aby uniknąć zjawiska oślepienia słońcem. Całość zabudowy starano się przesunąć maksymalnie w kierunku osiedla , oraz jak najdalej od linii wysokiego napięcia, z zachowaniem15 m odległości od granicy działek.Rozbudowę szkoły o dodatkowe dwa segmenty przewidziano od strony zachodniej, z dojazdem drogą pożarową i placykiem manewrowym. Tym sposobem rozbudowa będzie mogła być przeprowadzona bezkolizyjnie wobec pozostałych funkcji, z wydzieleniem terenu budowy.Od strony zachodniej przewiduje się również dojazd gospodarczy do bloku kuchenno- gospodarczego.Przed szkołą, przy zatoce autobusowej, zaprojektowano przestrzeń publiczną, z ławkami, oświetleniem, rzeźbą – gdyż będzie to miejsce gromadzenia się dzieci i młodzieży po lekcjach i przed lekcjami, oraz swoista zewnętrzna wizytówka szkoły.Również przy przedszkolu, na narożniku ulic, przewidziano niewielką przestrzeń publiczną, rodzaj skwerku oddzielonego od ulicy murkiem, gdzie mogą spotykać się mamy i dzieci przed i po zajęciach w przedszkolu. Zabudowa kompleksu jest maksymalnie dwukondygnacyjna, około 8 m wysokości , jedynie blok wejściowy ma około 11 m, a hala sportowa 9,7 m( w tym 7m w świetle), dzięki czemu uniknięto konfliktu przestrzennego między zabudową edukacyjną a sąsiednią niską zabudową osiedla domów jednorodzinnych.


Funkcje wewnętrzne.
Szkołę i gimnazjum zaprojektowano jako dobrze doświetlone modularne segmenty: każdy zawiera szatnie (na parterze) ( 1 szatnia na 2 klasy), węzeł sanitarny i sale lekcyjne (wraz z małym zapleczem na pomoce naukowe), oraz korytarz i przestrzenie rekreacji. Każdy segment posiada wyjście na mały dziedziniec wewnętrzny, gdzie znajduje się odpowiednia ilość siedzisk, i który może w lecie być miejscem spędzania przerwy albo miejscem lekcji na świeżym powietrzu.W każdym segmencie znajdują się po 3 klasy na kondygnacji, w związku z tym proponujemy podział: parter 3x3 klasy 1-3 , a na piętrze 3x3 klasy 4-6 a po rozbudowie dodatkowo 2x3 plus 2x3.W segmencie frontowym zaprojektowano dużą świetlicę. Dodatkowo miedzy segmentami umieszczono mniejsze sale, dla zajęć w grupach.Segmenty edukacyjne szkoły i gimnazjum są połączone w części centralnej dwoma blokami funkcjonalnymi, wspólnymi dla obydwu funkcji: blok stołówki szkolnej i kuchni, oraz blok wejściowy, zawierający hol główny, pokoje nauczycielskie, administrację i bibliotekę.Pomiędzy nimi znajduje się duży szkolny zamknięty dziedziniec.W centrum zespołu głównym pomieszczeniem jest obszerny, reprezentacyjny hol, wraz z główną klatką schodową, której ściany ozdabiają kwadraty z kolorowej pleksi, w formie kostki. Na posadzce również pojawia się ten sam „kostkowy” motyw.Nad holem umieszczono doświetlający, kwadratowy świetlik dachowy.Z holu możemy udać się bezpośrednio na dziedziniec szkolny, gdzie na posadzce znajduje się wielka szachownica. W zależności od pogody, zarówno hol jak i dziedziniec, mogą służyć zgromadzeniu się całej szkoły, do czasu wybudowania wielkiej hali. Po drugiej stronie dziedzińca znajduje się stołówka, przewidziana dla całego zespołu, z możliwością podziału ścianką przesuwną na cześć szkoły i gimnazjum.Z holu głównego możemy udać się na piętro, gdzie znajdują się gabinety dyrekcji oraz pokoje nauczycielskie i socjalne, a także biblioteka. Z biblioteki, po kolorowych wewnętrznych schodach możemy udać się do zacisznej czytelni na antresoli.Z części centralnej rozchodzą się drogi na dwie strony: do szkoły lub do gimnazjum. Przy gimnazjum umieszczono blok sportowy: dużą halę, szatnie, prysznice, siłownię, z osobnym wejściem od strony boisk. Budynek przedszkola i żłobka zaprojektowano również na bazie motywu kwadratu, jako bardziej swobodne zestawienie modułów sal. Każdy moduł zawiera pomieszczenie dydaktyczne, z kącikiem tematycznym, oraz z miejscem wystarczającym do spania dla całej grupy, następnie węzeł sanitarny, oraz dwa małe pomieszczenia magazynowe- jedno na pomoce dydaktyczne, drugie na leżaczki do spania dla grupy. Z każdej sali znajduje się wyjście na własne małe patio, z nawierzchnią z desek tarasowych, które w pogodne dni może być również miejscem zajęć dla przedszkolaków. Sale połączone są wspólną przestrzenią rekreacyjną osobno dla przedszkola i żłobka, także z funkcją jadalni, a od strony zaplecza znajduje się kuchnia i pomieszczenia gospodarcze.Do każdego modułu przylega własna szatnia, a z przestrzeni wspólnej znajduje się wyjście na place zabaw, inne od wejścia głównego od ulicy.

zobacz tę realizację również w :   wnętrza